lang leve nieuwe media!
Ik ben in mijn rol bij onze bedrijven direct betrokken bij het begin van een proces, het verloop en vaak ook het einde. Dat geeft je een bepaald inzicht in dingen die je anders wellicht niet zou zien. Wat mij veel opvalt en zeker bij de grotere omroepen en andere zendgemachtigden is de scheiding tussen media (traditioneel) en nieuwe media.. ik persoonlijk vind dat niet meer van deze tijd.
Als content leverancier (zeg omroep) maak je programma’s voor je doelgroep of gewoon omdat er reclametijd omheen verkocht kan worden. Met andere woorden je doelgroep is “de kijker” .. maar wie is die kijker dan? 15 jaar geleden was dat eenvoudig met als enige concurrent een goed gesprek of de bioscoop. Tegenwoordig spenderen mensen (en met name jongeren) meer en meer tijd achter de computer. Via de social media zoals Hyves, facebook of twitter zijn ze in staat met elkaar te kijken of elkaar te tippen wat te kijken.
Wat steeds minder gebeurt is dat “ze” gaan zitten om iets te bekijken. Het zoeken op internet naar iets dat je op dat moment kan interesseren is aan de orde van de dag. En toch beschouwen velen media nog als lineair en enige middel om mensen te bereiken. Vaak zijn nieuwe media afdelingen los van het hele proces in zowel technisch al programmatisch opzicht en verzorgen ze hun eigen dingetje.
Ik was niet lang geleden bij Omroep Flevoland en zag tot mijn grote vreugde een regionale omroep (1 van de kleinste nota bene!) die content tot content verheven had. Als er content binnen komt is dat zaak te delen met de achterban. Kan dat niet direct op het lineaire kanaal dan gaat het zo het internet op! Geen beperkingen meer geen verschil meer. Leveren op Internet, hoge en lage kwaliteit en mobiel is aan de orde van de dag en compleet geïntegreerd in het productie proces. Content is content en dat willen we delen. Natuurlijk is er verschil tussen nieuws en andere soorten programma’s maar in principe zou er geen verschil meer moeten zijn!
Het was voor mij een verademing om te zien dat er wel degelijk een beweging is richting dit “soort denken” en blijf me sterk maken voor het afschaffen van de termen “nieuwe” en “traditionele” media.
Nieuwe media is dood.. lang leve Nieuwe media!
Menno